Lakridskage

I dag havde jeg sådan lyst til at bage en kage, og det skulle ikke være hvilken som helst kage – det skulle nemlig være en lakridskage.

Super nem at lave, og smager helt vildt godt, også selvom den godt kan se lidt kedelig ud så skjuler det altså en spændende og god kage.

Obs. den er ikke til de fedtforskrækket.

Ligner en ganske almindelig skolekage – meeeen lad dig ikke narre af dens udseende.

og her er opskriften så:

Du skal bruge flg.:

  • 225 g smør
  • 450 g brun farin
  • 3 æg
  • 3 spsk lakridspulver ( jeg havde lidt i skuffen, som jeg har købt i Panduro Hobby)
  • 270 g hvedemel
  • 1 1/2 tsk bagepulver
  • en mellemstor bradepande (25×25 cm)
  • Bagepapir

Det tager ca. 15 min. at biksen den sammen og derefter skal den 25 min. i ovnen på ca. 180 grader.

  1. Tænd ovnen på 180 grader.
  2. Smelt smør og brun farin i en gryde ved svag varme. Lad den derefter køle lidt af.
  3. Slå æggene ud i en skål, og pisk dem sammen med den afkølede smørblanding. Tilsæt lakridspulveret og pisk videre. Sigt mel og bagepulver i , og rør dejen sammen til den er jævn.
  4. Fordel dejen i en bradepande med bagepapir, og bag kagen i ovnen i ca. 25 min.
  5. Lad kagen køle af inden den skæres ud.

Jeg gjorde så det, at da kagen var kølet, af dryssede jeg ekstra lakridspulver ud over kagen.

6 thoughts on “Lakridskage

  1. Davz…
    Smager den meget af lakrids?? 🙂
    Vil den måske smage godt, hvis man putter frisk frygt og flødeskum og/eller is til?? 🙂
    Knus.

    • Det kommer helt an på hvor meget lakrids du putter i – men ja den smager af lakrids 🙂

      Jeg ville nok prøve at tilsætte lidt syrligt frugt til, hvis jeg ville have ekstra tilbehør til.

      Velbekommen.

Skriv et svar

